Výsledky mezinárodní konference o výživě v našem jídelníčku
19. Mezinárodní konference o výživě (19th International Congress of Nutrition – ICN) proběhla v říjnu tohoto roku v Bangkoku. Jedním z účastníků z České republiky byl i Mgr. Pavel Suchánek, odborník, který se zaměřuje na výživu v komplexním rámci zdravého životního stylu v Institutu klinické a experimentální medicíny, při projektech Fóra zdravé výživy, STOB obezitě a dalších. Mgr. Suchánek si našel ihned po návratu čas na pár otázek týkajících se informací, které ho na konferenci zaujaly nejvíc a podělil se s námi o názory na to, co považuje ve výživě za nejdůležitější. Přečtěte si o jeho zkušenostech více...
Jaké zásadní poznatky jste si přivezl nebo potvrdil z 19. Mezinárodní konference o výživě?
Konference ukázala, že největšími problémy souvisejícími s výživou jsou na jedné straně nadváha a obezita v průmyslově rozvinutých zemích, ale nově také např. v jihovýchodní Asii, Číně nebo Japonsku, na druhé straně pak nedostatečná výživa v méně rozvinutých zemích. České republiky se týká hlavně první z uvedených. Protože nejčastější příčinou předčasného úmrtí u nás jsou srdečně-cévní onemocnění, dalším relevantním tématem, na konferenci hojně pokrytým, je vliv výživy a role vícenenasycených mastných kyselin na snížení rizika úmrtí právě z tohoto důvodu.
Běžnou součástí mezinárodních konferencí jsou i sympózia společností, které v dané oblasti provádějí výzkum, studie či vyvíjejí nové produkty.
Zúčastnil jste se některých?
Ano, několika sympózií jsem se zúčastnil. Jako nejzajímavější hodnotím akci, která skvěle spojovala teorii i praxi. Nejdříve jsme byli seznámeni s fakty studie a jejich závěry, včetně doporučení změn. Obvykle v tomto bodě přednášky končí – nicméně na této akci vše teprve začínalo. Dostali jsme se totiž i k ukázkám praktického využití teoretických závěrů v praxi. A to tak, že jsme se pod vedením kuchařů učili teoretické závěry převádět do praxe při přípravě pokrmů, které nejen že byly velmi dobré, ale hlavně zdravé. I když teoreticky sám vím velmi dobře, co bych měl jíst, samotného mě překvapilo, jak jednoduché je proměnit nezdravý jídelníček ve zdravý.
O jakou tematiku se v tomto konkrétním příkladě jednalo?
Podle prezentované studie zaměřené na příjem „špatných“ nasycených mastných kyselin (SAFA) ve 20 zemích se ukázalo, že jejich příjem byl ve všech sledovaných zemích vyšší než doporučení odborníků (doporučují maximálně 10 %). Stejně tak byl potvrzen dřívější předpoklad, že velmi důležitý pro prevenci civilizačních chorob je poměr mezi příjmem nasycených (SAFA) a nenasycených mastných kyselin (PUFA), který by měl být přibližně 1:2 ve prospěch nenasycených mastných kyselin, obsažených např. v rostlinných tucích. Dále se podle výsledků studií bohužel potvrdil předpokládaný nedostatečný příjem esenciálních mastných kyselin (EFA), tj. kyseliny alfa-linolenové (známé jako omega 3) a linolové (známé jako omega 6). Tyto mastné kyseliny řadíme mezi esenciální, protože si je tělo nedokáže vyrobit a musí je přijímat ve stravě. Měly by tvořit 5–8 % celkového energetického příjmu, protože jejich dostatečný příjem pozitivně ovlivňuje náš zdravotní stav.
Co to znamená v praxi?
Je potřeba si například uvědomit, že pokud chceme dodržet příjem nasycených mastných kyselin ve stravě pod doporučených 10 %, není možné k mazání používat máslo, mastit jím hotové pokrmy, používat při tepelné úpravě sádlo nebo ztužené tuky. Doporučení odborníků na maximální obsažené množství „špatných“ tuků totiž pokryjeme již konzumací mléčných výroků, libového masa a dalších potravin živočišného původu, které v našem jídelníčku nesmí chybět. Další přidané nasycené mastné kyseliny jsou tedy již skutečně „navíc“.
Pokud tedy např. máte k nedělnímu obědu kuře, zapomeňte na sádlo, máslo nebo slaninu. Místo toho připravte kuřecí kousky s kešu oříšky a restovanou zeleninou. Díky tomu přijmete 21 % doporučené denní dávky esenciálních mastných kyselin a ani si neuvědomíte, že jíte zdravě...
Důležité ale není jen CO konzumovat , ale také JAK. V rámci sympozia a společného vaření nám kuchaři vysvětlili roli tuků v kuchyni, co se např. děje při přepalování másla a jaké tuky používat při pečení a restování zeleniny (rostlinné oleje a speciální margaríny s vyšším obsahem tuku), při maštění již hotových pokrmů (kvalitní margaríny) nebo při ochucování salátů (oleje lisované za studena). Sympozium bylo navíc obohaceno o komunikační trénink, jak se o informace podělit srozumitelnou formou laické veřejnosti.
Ke způsobu, jak prezentovat srozumitelnou formou laické veřejnosti problematiku rostlinných tuků, patří i jejich rozdělení na „dobré“ a „špatné“. Co si o tomto dělení myslíte?
Sám toto označení někdy používám, protože je zažité, nicméně osobně bych dal z pohledu zdravotního stavu konkrétního člověka rozdělení na tuky „vhodné“ a „nevhodné“, kdy doufám už všichni vědí, že konzumaci živočišných tuků (nasycených mastných kyselin) bychom měli, s výjimkou tuků z ryb, omezovat a nahrazovat tuky rostlinnými (nenasycenými mastnými kyselinami). Negativní dopad na zdraví je pak jednoznačně prokázán v případě trans mastných kyselin (TFA), jejich konzumace by měla být naprosto minimální. Každopádně se jedná o označení, které zjednodušuje doporučení odborníků tak, aby je lidé mohli snadno do svých stravovacích zvyklostí zapracovat.
Jaký budou mít nové informace z konference vliv na Vás osobně?
Své stravování určitě zásadně měnit nemusím. Moje rodina zásady zdravé výživy dodržuje. Na chléb a pečivo mažeme kvalitní rostlinné tuky (v lednici máme vždy Floru nebo Perlu), vaříme na rostlinných olejích a když pečeme, tak z rostlinných tuků. Sledujeme svou hladinu cholesterolu, krevní tlak i tělesnou hmotnost.
Dodržujeme ale i další zásady zdravého životního stylu a celá moje rodina si najde vždycky dost času na pohyb. Máme menšího syna a snažíme se řídit heslem „co se v mládí naučíš, ke stáru jako když najdeš“.
A Vaše rada na závěr?
Pokud nahradíte viditelné živočišné tuky jako máslo, sádlo nebo bůček, kvalitními tuky rostlinnými, dostanete do těla ty správné, esenciální, mastné kyseliny. Můžete si být jisti, že Váš organizmus Vám za to poděkuje. A změnu určitě brzy ucítíte...
Děkujeme Vám za rozhovor.


